Digital Kommunikatör till Sveriges Radio

Är du en vass projektledare och en stjärna på digital kommunikation, som vill projektleda arbetet med att bygga upp och utveckla vår företagswebb? Gillar du att ha ett helhetsperspektiv på kommunikation och är van vid att hantera både innehåll och struktur, samt är en duktig skribent? Då är detta en roll för dig!

Som projektledare och digital kommunikatör kommer du att vara mitt i händelsernas centrum och spela en viktig roll i det pågående arbetet med att stärka och tydliggöra Sveriges Radios varumärke.

Omfattning: Visstidsanställning, med start i september 2019.

Om rollen
I rollen som Digital Kommunikatör kommer du att projektleda arbetet med uppbyggnaden av vår företagswebb och ansvara för utvecklingen av både innehåll och struktur. I rollen ingår också att utveckla vår kommunikationsmaterial bestående av presentationer, filmer, ppt:er med mera, samt att uppdatera och ta fram nytt material tillsammans med våra kreatörer och externa partners.
Du jobbar på avdelningen för Företagskommunikation på Kommunikationsenheten och du har dagligen nära kontakt med och samarbetar med olika intressenter i verksamheten.

Vem är du
Ditt liv är digitalt och du är väl insatt i det digitala medielandskapet. Du är en god och snabb skribent som kan producera texter för olika målgrupper och kanaler. Du är en erfaren kommunikatör och van att hantera kommunikation på olika plattformar. Har du arbetat som webbredaktör är det ett stort plus. Du har även projektledarkompetens och erfarenhet av att samarbeta med externa partners. Du tycker också det är roligt att presentera och formulera dig muntligt och skriftligt.

Vi förutsätter att du är relations- och samarbetsorienterad och använder din kreativa drivkraft till att skapa goda resultat. Du ser hellre möjligheter än hinder, hittar vägar framåt och kommer med egna initiativ och förslag. Du skapar teamkänsla och är genuint nyfiken på att både lära dig nya saker och att bidra till vår utveckling. Du ser dig själv som en kommunikativ relationsbyggare, lyhörd, flexibel och prestigelös och med god förmåga att förankra dina idéer.

Vi ser gärna att du följer den samhällspolitiska debatten i såväl traditionella som sociala medier, är intresserad av mediefrågor och brinner du dessutom för public service-uppdraget och älskar ljud i alla dess former är det en fördel.

För att lyckas i rollen har du

  • Relevant eftergymnasial utbildning inom kommunikation, journalistik eller motsvarande
  • Minst 5 års erfarenhet i relevanta roller, som t.ex. digital kommunikatör, webbredaktör och projektledare
  • Erfarenhet av projektledning, gärna i digitala kommunikationsprojekt
  • Mycket goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift
  • Gärna agerat kravställare gentemot externa partners, som kommunikations- och reklambyråer

Vi tror också att du

  • Är relationsbyggande och inte tvekar för att argumentera för din sak
  • Trivs med att jobba mot olika intressenter, chefer och avdelningar, där vägen framåt inte är given på förhand
  • Har förmåga att se olika kommunikativa aspekter på en fråga eller utmaning
  • Kan se och fatta beslut utifrån en helhet

Om Kommunikationsenheten på Sveriges Radio
Vi är ett drygt 30-tal medarbetare som brinner för kommunikation och arbetar med hela bredden – pr, sociala medier, trailer, events och internkommunikation, för att nämna några. Vi som jobbar inom Kommunikation skapar förutsättningar för övriga medarbetare att sända radio i världsklass. Här är vi en del av det som händer i världen och samhället, vi trivs med det höga tempot och varje dag sätts vår flexibilitet på prov. Vi är förebilder gällande Sveriges Radios värderingar och lever som vi lär. Som kollegor har vi stark tillit till varandra, vi vågar testa nytt och tar initiativ. Vårt uppdrag är seriöst, men det hindrar oss inte från att ha roligt tillsammans i vårt kreativa arbetsklimat. Vi sitter i helt nyrenoverade lokaler i Radiohuset vid Gärdet.

Hos oss växer världen
Vi på Sveriges Radio tror på öppenhet och ärlighet i alla lägen. Vi vidgar perspektiven och utmanar osaklighet för att värna om demokratin. Mitt i händelsernas centrum ska vi behålla allmänhetens höga förtroende. Därför skapar vi oberoende radio för hela livet, för hela landet, på alla relevanta plattformar. Vi tror också på att kunskap och glädje smittar av sig. Därför skapar vi arbetsplatser där vi kan utvecklas, vara glada och hälsosamma. Vi omfamnar olikhet och tror att du kan vara en i gänget, samtidigt som du är en helt unik person. Vi välkomnar dig att vara precis som du är!

Tjänsten är en visstidsanställning och du kommer att ha din arbetsplats på vårt fina kontor i Stockholm. Fackliga organisationer vid Sveriges Radio är Journalistförbundet, Unionen och SACO. Samtliga nås via växeln på 08-784 50 00.

Sista ansökningsdag: 2019-08-04 Urval och intervjuer kommer att ske löpande, ansök därför gärna så snart som möjligt.

Klicka på ansök knappen i annonsen och fyll i din e-postadress för att gå vidare med din ansökan

För information:
I den här rekryteringen samarbetar vi med Randstad. Kontakta Lotta Carlsson på telefon 073 075 23 25 för mer information.

Välkommen!

Karriärhjälpen

Här hittar du tips och artiklar som hjälper dig i yrkeslivet. Lär dig hur man skriver ett personligt brev, får sitt CV att sticka ut eller förhandlar lön.

Annons
Så blir du automationsingenjör på bara tolv veckor

Så blir du automationsingenjör på bara tolv veckor

Med Academys unika utbildning kan du snabbt ta dig in i teknikens värld – med en tillsvidareanställning som väntar efter examen.

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

7 enkla tips för ett perfekt personligt brev

7 enkla tips för ett perfekt personligt brev

Hur ska ett personligt brev se ut? Metrojobb bad karriärexperten Charlotte Hågård, som bland annat skrivit Stick Ut, Ansökningsboken och CV-boken, om...

4 exempel: Så ska du inleda ett personligt brev

4 exempel: Så ska du inleda ett personligt brev

Att komma på en bra inledning till sitt personliga brev är svårt. Metrojobb listar 4 alternativ som garanterat fångar läsarens uppmärksamhet.

Tio vanliga frågor på intervjun – och svaren

Tio vanliga frågor på intervjun – och svaren

Förbered dig på de här intervjufrågorna och öka chanserna. Experten Jan Kallberg: "Förvänta dig följdfrågor".

10 vanliga frågor på intervjun - och de bästa svaren!

10 vanliga frågor på intervjun - och de bästa svaren!

Innan du går på en jobbintervju bör du förbereda dig på hur du ska svara på intervjufrågorna.