Barnsekreterare/ familjehemssekreterare till nystartad Placeringsgrupp

Söker du ett arbete där du som socialsekreterare bidrar till positiv förändring och social trygghet för Vallentunas yngre medborgare? Vi söker dig som önskar ett viktigt arbete där du får möjlighet möta människor i olika livssituationer, ta del av deras levnadsöden samt påverka barn och ungdomars liv till det bättre. Är du vår nya socialsekreterare, beredd att ytterligare förstärka vår barn- och familjeenhet?

Vallentuna Kommun växer då många väljer att flytta hit och kommunen utvecklas snabbt, utan att småstadskänslan gått förlorad. Socialförvaltningens Barn- och familjeenhet söker fyra socialsekreterare till vår nystartade Placeringsgrupp 0-20 år. I Placeringsgruppen arbetar du som barnsekreterare för familjehemsplacerade barn och/eller som familjehemsekreterare, i gruppen finns även en kontaktsekreterare och en utredningssekreterare.

Arbetsgrupperna i enheten präglas av hög kompetens och erfarenhet samt ett tillåtande klimat där såväl humor som omsorg om varandra är viktiga inslag i vår arbetsvardag. Vallentuna kommuns värdegrund genomsyrar det dagliga arbetet i enheten – engagemang, respektfullhet, nyfikenhet och öppenhet för utveckling.

ARBETSUPPGIFTER

I Placeringsgruppen arbetar barn- och familjehemssekreterare som ett team runt det placerade barnet. Som barnsekreterare ansvarar du för handläggning av familjehemsplacerade barn. Du följer upp vården utifrån gällande lagstiftning och planerar och utreder behov av fortsatta insatser. Arbetet förutsätter ett nära samarbete med barnets nätverk. Arbetet sker i nära samverkan med kollegor inom enheten, andra enheter inom förvaltningen samt externa samarbetspartners. Som familjehemssekreterare arbetar du med att rekrytera, stötta och utbilda familjehem och till viss del kontaktfamiljer.

Vi ser att arbetsuppgifterna som barn- och familjehemssekreterare antingen kan fördelas lika mellan tjänsterna eller vara uppdelade.

Vi befinner oss i spännande utvecklingsfas och du har stora möjligheter att vara med och forma ett nytt kvalitativt arbetssätt med våra familjehemsplacerade barn i fokus!

KVALIFIKATIONER

Vi söker dig som vill ha ett meningsfullt arbete och går till jobbet för att göra skillnad för Vallentunas barn och unga.


  • Socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren anser som likvärdig

  • Erfarenhet av myndighetsarbete inom barn och unga och BBIC

  • Meriterande är om du tidigare arbetat med Signs of Safety och MI

  • Som famijehemssekreterare ser vi gärna att du har erfarenhet av Kälvesten, Brafam och "Ett hem att växa i" eller liknande utbildningar

  • Då arbetet kan innehålla en del resande så är körkort ett krav

  • Stor vikt läggs vid personlig lämplighet

PERSONLIGA EGENSKAPER

Vi söker dig som är en trygg och stabil person med en positiv människosyn. Vidare ser vi att du är initiativtagande, bra på att samarbeta, professionell och ansvarstagande. I din roll är du respektfull och förtroendeingivande och förmedlar en god service. Är du dessutom flexibel och stimuleras av en delvis händelsestyrd arbetsdag är detta rätt arbetsplats för dig!

INFORMATION

Vad sägs om en arbetsmiljö där du som medarbetare ständigt får växa i dina uppgifter? Där nya idéer och nyfikenhet värderas extra högt.

Vi erbjuder:


  • Förmånlig tjänstepension

  • Löpande kompetensutveckling

  • Friskvårdsbidrag eller friskvårdstimme, kostnadsfria aktiviteter

  • Utfyllnad av din föräldrapenning från F-kassan vid föräldraledighet

  • Flexibla arbetstider – frihet under ansvar

  • Individuell och marknadsmässig lönesättning

  • Extern handledning och närhet till en arbetsgrupp som har bred kompetens och ständigt arbetar med förbättringar 


Intervjuer kommer att hållas fortlöpande. Vi tillämpar individuell lönesättning. Tjänsterna gäller tillsvidareanställning. Provanställning kan komma i fråga.

Vi vill ha din ansökan senast 2019-08-23.

För ytterligare information kontakta enhetschef Malin Winge, [email protected], eller tf enhetschef Annika Pihl, [email protected], 08-587 850 00.

Mer information och fackliga representanter hittar du på www.vallentuna.se/ledigajobb Ytterligare erbjudanden om annonsering undanbeds vänligen.

 

Bemötande, tillgänglighet och fokus på kunden är viktigt för vårt arbete med resultat och ökad kvalitet. Socialförvaltningen består av cirka 500 medarbetare med uppdraget att arbeta förebyggande och stödjande inom så väl socialtjänst som vård och omsorg. Verksamheten består av trygga arbetsgrupper med hjälpsamma kollegor och stöttande chef. Inom Socialförvaltningen har du som medarbetare stor frihet och förtroende att utöva ditt arbete samt möjligheten att utveckla din roll. Vallentuna kommun vågar testa! Vi har som ambition att ligga i framkant när det gäller digitalisering, arbetssätt och arbetsmetoder och som medarbetare hos oss har du en central roll i utvecklingsarbetet. Dina professionella och hjälpsamma kollegor stöttar dig samtidigt som dina coachande chefer ger dig frihet, tid, förtroende och mandat att utveckla både ditt arbete och din roll med kvalitet. I Vallentuna kan du kombinera en attraktiv miljö med ett meningsfullt jobb – här har du möjligheten att vara med och skapa något nytt!