PTV Nordics söker en Applikationskonsult

PTV Nordics AB är en leverantör av digitala lösningar för ruttplanering för transporter av gods och människor. PTV Nordics är en del av PTV Group och riktar sig mot den nordiska marknaden. Våra kunder är transportföretag, men kommer också från branscher som normalt inte förknippas med logistik, t.ex. hemtjänst och resande servicetekniker. Genom smartare planeringssystem utför vi samma uppdrag på kortare tid, med kortare totala körsträckor och ibland även med färre bilar. Våra lösningar leder till kostnadsbesparingar och är dessutom bättre för miljön.

Vill du ha en ansvarsfull roll där du får hjälpa till att ta fram smarta lösningar för komplexa behov. För dig med ett stort tekniskt intresse och en vilja att skapa långsiktiga relationer har vi drömrollen för dig. Sök redan idag!

PTV expanderar och vill nu anställa ytterligare en applikationskonsult. I rollen som applikationskonsult ansvarar du för att projektleda införanden av PTV:s lösningar, bearbeta nya samt underhålla befintliga kundrelationer. Du erbjuds en gedigen introduktion, dels för att lära dig mer om våra produkter, men även kunskap om digitaliserad transportplanering.

PTV Nordics är ett mindre kontor inom koncernen PTV Group, där vi i dagsläget är sju personer som jobbar från kontoret i Göteborg. PTV tillhandhåller lösningar som t.ex. PTV Map & Guide, PTV Route Optimiser och PTV xServer. PTV arbetar med implementation, integration men även konsulttjänster baserade på våra produkter.

Om tjänsten

Rollen som applikationskonsult är bred, verksamhetsnära och har väldigt varierande arbetsuppgifter. Den består dels av projektledning, utbildning och försäljning där du arbetar med strategisk kundbearbetning och nya samt befintliga kunder. Du kommer att ingå i vårt team för Professional Services inom PTV:s logistiksystem/lösningar. PTV:s system och lösningar inom logistik innefattar allt ifrån Cloud-baserade tjänster till On-Premise system för interaktiva användare, men även API lösningar för mjukvaruleverantörer. Som en del i vårt Professional services team arbetar du nära vår tekniska säljare samt hjälper våra kunder från vårt kontor via telefon eller online-möten men även ute på fältet. I arbetsuppgifterna ingår kundbesök, att omsätta behov till lösningar och hålla i utbildningar.

Dina arbetsuppgifter i huvudsak

• Teknisk support och förvaltning av befintliga kundlösningar
• Implementation samt driftsättning.
• Hjälpa våra tekniska säljare vid införsäljning och eftermarknad
• Leda utbildningar / workshops
• Ansvara för rapportering för egen tid samt underlag för debitering
• Rollen innefattar även en del reseaktiviteter, primärt i Norden
• Testning av nya versioner och ny funktionalitet

Vem är du?

Du har en eftergymnasial utbildning inom IT eller logistik. Vi tror att du befinner dig i början av din karriär, kanske är du inne på din sista termin på universitet eller har ett par års erfarenhet och vill ha en ny utmaning.
Har en förmåga att se den större bilden och omsätta behov till lösningar. Du är duktig på att hantera kundrelationer och tycker det är roligt/är van vid att hålla utbildningar. Goda kunskaper krävs i både engelska och svenska i både tal och skrift, det är meriterande med danska, norska eller finska. B-körkort är ett krav och tillgång till egen bil är önskvärt.

Som person är du nyfiken, prestigelös och ödmjuk. Du har en god kommunikationsförmåga och är trygg i dig själv. Du tycker om att jobba i ett högt tempo med snabba växlingar.
Vidare ser vi att du har god samarbetsförmåga är strukturerad och tycker om att arbeta i team men även självständig. Du bör också vara en god problemlösare och då du kommer att vara involverad i flera projekt samtidigt ser vi att du arbetar mål- och resultatinriktat.

Det är meriterande att ha följande kompetenser:
• Erfarenhet av arbete inom affärssystem, GIS, kartor
• Implementering av system och processer
• Erfarenhet av kundtjänst/teknisk support/konsultation/utlärning, gärna inom logistik- och/eller IT-flöden.
• Om har du förståelse för Windows, Linux, SQL, SOAP, JSON, XML, Webservices. C#, PHP, JavaScript, VBA, MS Office. Excel, MS access, Word

Du erbjuds:
En öppen miljö där du har stora möjligheter att vara med och påverka i en organisation som uppmuntrar egna idéer och initiativ. Du blir del av ett tajt team som präglas av samarbete och lagkänsla. Ett stimulerande arbete med bra villkor och stor möjlighet till kompetensutveckling. Du kommer att arbeta på kontoret i Göteborg, men tjänsten innebär även en del resor i Norden.

Övrig information:
• Start: Omgående, med hänsyn till uppsägningstid
• Omfattning: Heltid, tillsvidare
• Placering: Göteborg
• Rekryteringsprocessen hanteras av Poolia önskemål är att alla frågor rörande tjänsten hanteras av Poolia.

Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen.

Välkommen med din ansökan!