Ansvarig för sociala medier

KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi.

Det gemensamma verksamhetsstödets (GVS) uppgift är att stötta universitetets kärnverksamhet utbildning och forskning. Det gör vi genom att ge kvalificerat stöd i olika administrativa processer. Samtidigt är vi inom verksamhetsstödet policyskapande och samordnande. Vi ansvarar även för att utföra kvalitetskontroller, uppföljningar och utvärderingar som utvecklar verksamheten.

Som ansvarig för sociala medier kommer du att tillhöra avdelningen för kommunikation och näringslivssamverkan som består av cirka 50 medarbetare fördelade på tre grupper; varumärke, kommunikationsstöd och näringslivssamverkan. Du kommer att tillhöra gruppen varumärke och ansvara för KTH:s kommunikation i sociala kanaler. Arbetet sker i nära samarbete med gruppens cirka 15 medarbetare samt andra kollegor inom och utom KTH:s organisation.  

Arbetsuppgifter

  • Ansvar för det strategiska och operativa arbetet med KTH:s kommunikation i sociala kanaler (exempelvis Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram och Youtube)
  • Planera och producera innehåll i nära samarbete med andra innehållsproducenter inom organisationen
  • Fungera som ett vägledande, rådgivande och kvalitetssäkrande stöd mot organisationen
  • Löpande mäta och följa upp resultat av insatser samt bedriva ett analysarbete av detta för att vidareutveckla verksamhetsområdet

I rollen kommer du få möjlighet att driva utvecklingen av kommunikationen i sociala kanaler för ett av Europas ledande tekniska universitet. Rollen erbjuder ett stort ansvar med varierande arbetsuppgifter allt ifrån att producera egna inlägg och större kampanjer till att coacha medarbetare i arbetet med sociala kanaler.

KTH erbjuder goda utvecklingsmöjligheter, stor frihet under eget ansvar och värnar om sina medarbetare. Du som medarbetare erbjuds en trygg anställning med goda personalförmåner, möjligheten till flexibla arbetstider och mycket mer som du kan läsa om här.

Kvalifikationer

  • Eftergymnasial utbildning inom kommunikation
  • Erfarenhet av arbete med digital kommunikation, projektledning samt är bekväm i rollen som beställare från reklambyrå
  • Erfarenhet av att arbeta med plattformar för att hantera sociala medier
  • Utmärkt förmåga att producera engagerande innehåll i sociala medier
  • Erfarenhet från arbete med sponsrat innehåll och annonsköp i sociala medier
  • Erfarenhet av arbete med mätning i sociala medier, både löpande uppföljning och större analysarbete, i exempelvis kanalernas egna analysverktyg och Google Analytics
  • Följa och vara uppdaterad i kommunikationsutvecklingen samt ha en förmåga att omsätta det i relevanta kommunikations- och kampanjidéer
  • Utmärkt muntlig och skriftlig språklig och stilistisk förmåga i svenska och engelska

Det är meriterande om du har:

  • Utbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap, sociala medier och dataanalys
  • Erfarenhet från utveckling av arbete med sociala kanaler
  • Erfarenhet från projektledning
  • Kunskaper inom sökordsoptimering (SEO)
  • Erfarenhet av arbete från universitet eller myndighet

I denna rekrytering kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. För att lyckas i rollen är du självgående, har en god förmåga att strukturera och organisera ditt arbete samt är drivande och resultatinriktat mot uppsatta tidplaner och mål. Du är nytänkande, idérik och tar egna initiativ till att göra innehåll mer attraktivt. Vidare har du lätt att samarbeta med andra då arbetet innebär många kontakter såväl inom som utom KTH.

Fackliga representanter

Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida. 

Ansökan

Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in. Din kompletta ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista dagen för ansökningsperioden.

Anställningen inleds med sex månaders provanställning.

Övrigt

Jämställdhet, mångfald och avståndstagande från alla former av diskriminering är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund.

För information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering läs mer här.

Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.