Jurist till en av Sveriges största myndigheter

arbetsbeskrivning.

Är du nyligen examinerad jurist och hungrig efter nästa karriärskliv? Som handläggare på myndighet på skuldsaneringsenheten så får du en attraktiv fortsättning på din karriär, en dynamisk arbetsplats och trevliga kollegor. Uppdraget startar i slutet av augusti eller enligt överenskommelse och löper året ut (med möjlighet till förlängning). Med dig har du en juristexamen omfattande 270 hp från de senaste tre åren samt minst 1 års generell arbetslivserfarenhet. Tjänsten är placerad på Kronofogdemyndigheten i Sundbyberg, Stockholm. Välkommen med din ansökan redan idag! 

Som konsult hos Randstad är du anställd hos oss och jobbar ute hos någon av våra kunder. Du har samma fördelar hos Randstad som hos andra arbetsgivare med kollektivavtal och förmåner som friskvårdsbidrag, företagshälsovård, försäkringar och rabatt på träningskort. Utöver det erbjuds du även en mängd karriärmöjligheter, får möta olika företagskulturer och erfarenhet från olika branscher vilket gör att du utvecklar din kompetens och får ett välfyllt CV. Tjänsten kan innebära många kontakter och då är det är viktigt med god samarbets- och kommunikationsförmåga. Som person ser vi att du är drivande och van att arbeta självständigt. Söker du en arbetsgivare som erbjuder varierande uppdrag och nya kontaktnät kommer du att trivas hos oss. 

ansvarsområde.

Som handläggare på myndighet på skuldsaneringsenheten så får du en attraktiv fortsättning på din karriär, en dynamisk arbetsplats och trevliga kollegor i ett team bestående av ca 10 personer. Arbetet utgår från trevliga lokaler i Sundbyberg men kan även komma att ske hemifrån efter upplärning. 

Arbetet innebär många gånger att sätta sig in i riktlinjer, arbeta efter dem och skapa olika typer av utredningar, utvärderingar och rapporter (som till exempel inför beslut, förslag till beslut eller rekommendationer). Ärendena kan skilja sig åt men tyngdpunkten ligger i en transparent och tydlig hantering och analys som kan förstås och motiveras. Du förväntas arbeta strukturerat, hålla en god språklig nivå på svenska och vara bekväm i ordbehandlingsprogram som Word. 

Dina arbetsuppgifter kommer bland annat bestå av; 

  • På ett lättförståeligt sätt kunna förklara innebörder och konsekvenser av fattade beslut såväl skriftligen som per telefon. Arbetet innebär externa kontakter med sökande, borgenärer, budget- och skuldrådgivare samt andra myndigheter. 
  • Utredning, granskning och handläggning av ärenden (i somliga ärenden fattar du också beslut). 
  • Rapportera utredningsresultat, ge förslag till beslut liksom analysera och utvärdera förekommande arbetsuppgifter och projekt. 
  • Självständigt driva ditt arbete utifrån givna riktlinjer, utarbeta förslag (exempelvis beslutsunderlag) i enskilda ärenden och planera och följa upp ärenden. 


arbetstider.

Heltid 8-16:30, start 24 augusti eller enligt överenskommelse och till 31 december 2020 (med möjlighet till förlängning). Arbetet kan komma att ske hemifrån efter att upplärningsperioden är klar.  

kvalifikationer.

Här behöver du ha: 

  • Juristexamen omfattande 270 hp inom de senaste tre åren. 
  • Minst 1 års generell arbetslivserfarenhet. 
  • Goda färdigheter i MS Office eller likvärdigt. 
  • God svenska i både tal och skrift. 


Vi ser det som meriterande om du har tidigare erfarenhet av att ha arbetat med någon form av juridiska uppgifter på myndighet, juridisk byrå, tingsrätt eller liknande institution. Med juridiska uppgifter avses att du har arbetat med exempelvis ärendehantering, utredning och/eller beslutsfattande, gett juridisk rådgivning, upprättat enklare avtal, upprättat inlagor och överklagandeskrifter, har varit med förberett förhandlingar, gjort enklare rättsutredningar eller skrivit domsförslag. 

Vi lägger även stor vikt vid personlig lämplighet. Som person tror vi att du är noggrann, målmedveten och har en god prioriteringsförmåga. Vi tänker dessutom att du har en positiv attityd, servicekänsla och lätt för att skapa goda relationer både internt och extern. Visst håller du också en god språklig nivå, är bra på att prata med olika människor och uttrycka dig på ett professionellt sätt? Då kommer du att trivas hos oss. 

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald. 

ansökan.

Ansök senast 2020-07-13, urval och intervjuer kommer att ske löpande. Tjänsten kan komma att bli tillsatt innan sista ansökningsdag, ansök därför så snart som möjligt. 

För information: Emelie Cedergren, [email protected] 

Uppdragsgivare: Randstad

Ort: Stockholm kommun

Sista ansökningsdag: 2020-07-13

Kontaktperson: Emelie Cedergren

Karriärhjälpen

Här hittar du tips och artiklar som hjälper dig i yrkeslivet. Lär dig hur man skriver ett personligt brev, får sitt CV att sticka ut eller förhandlar lön.

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

7 enkla tips för ett perfekt personligt brev

7 enkla tips för ett perfekt personligt brev

Hur ska ett personligt brev se ut? Metrojobb bad karriärexperten Charlotte Hågård, som bland annat skrivit Stick Ut, Ansökningsboken och CV-boken, om...

Expertens 10 tips: Så skriver du ett riktigt säljande cv

Expertens 10 tips: Så skriver du ett riktigt säljande cv

Syftet med ditt CV är att du ska få komma på intervju och berätta mer om dig själv. Så skriv säljande - men ärligt. Så gör du.

4 exempel: Så ska du inleda ett personligt brev

4 exempel: Så ska du inleda ett personligt brev

Att komma på en bra inledning till sitt personliga brev är svårt. Metrojobb listar 4 alternativ som garanterat fångar läsarens uppmärksamhet.