Operational Controller till Pritec Vaculyft (Amplex AB)

  • Utvecklande & strategisk roll på svenskt bolag med tydlig tillväxtagenda|Möjlighet att kunna påverka rollen samt bidra till verksamhet

Om vår klient

Pritec Vaculyft erbjuder industrin smarta standardprodukter och speciallösningar för lyft och materialhantering som prioriterar ergonomi och ekonomi. Bolaget har egen utveckling och tillverkning i Fjärås och säljer direkt samt via ett väl utbyggt återförsäljarnät till slutkunder över hela Europa samt Nordamerika. De större kunderna återfinns huvudsakligen inom bygg- och entreprenadindustrin samt bland fordonstillverkare. Pritec Vaculyft grundades 1990. Idag har bolaget ett 30-tal anställda och omsätter cirka 75 miljoner kronor.

Sedan mars 2022 ingår Pritec Vaculyft inom Amplex koncernen, en privatägd svensk företagsgrupp som förvärvar, stödjer och utvecklar teknikföretag inom utvalda nischer.

För kunds räkning söker Michael Page Finance & Accounting en erfaren Operational Controller / Ekonomichef till Pritec Vaculyfts verksamhet i Fjärås utanför Kungsbacka. Då detta är en ny roll inom Prytec Vaculyfts verksamhet söker vi dig som är system- samt processorienterad och som har erfarenhet av att agera som "Business Partner" mot en ledningsgrupp som är i behov av diverse analyser samt rapporter (ad hoc, månadsvis). Utöver detta kommer du samarbeta med din motpart på koncernnivå.

Läs mer på www.pritec.se

Arbetsbeskrivning

  • Sammanställa och analysera finansiell information, rapporter samt företagets resultat
  • Förse Pritec Vaculyfts ledning med prognoser och analyser som stöder viktiga företagsbeslut
  • Vara koncernens motpart i frågor avseende finansiell rapportering och analys
  • Vara ett affärsmässigt bollplank ("Business Partner") och beslutsstöd till ledningen på kort och lång sikt
  • Föreslå och implementera möjliga förbättringsåtgärder för att förbättra lönsamheten
  • Ansvara för budget, prognos och kassaflödes-rapportering
  • Implementera övervakningsverktyg för relevanta KPI:er avseende bl.a lönsamhet och kapitalbindning
  • Ansvara för implementeringen av ett nytt affärssystem samt agera "Super User" efter implementationen
  • Utveckla processer, procedurer och policies
  • Du kommer också att delta i och driva projekt för att förbättra rutiner och strukturer mellan bolagen i koncernen. Pritec kommer att jobba nära andra bolag i koncernen och rollen som controller kommer att delta i samarbeten och projekt med andra bolag från och till. Inte bara mot koncernens moderbolag

Du bör inneha en relevant utbildning kombinerat med 7+ års beprövad erfarenhet från liknande roll som Controller / Ekonomichef, tidigare erfarenhet från ett producerande bolag anses vara mycket meriterande. Vidare söker vi dig som förstår de behov ett litet men växande bolag har och som utöver detta trivs bra i en bredd Controlling roll. Din ödmjuka sociala kompetens samt driv gör dig till en god kandidat för rollen.

Vem söer vi?

Vi söker dig som har dokumenterad erfarenhet inom följande kompetenser:
 

  • Har relevant utbildning i ekonomi, t.ex. Kandidatexamen inom Företagsekonomi
  • Minst 7+ års erfarenhet inom liknande funktioner
  • Är flytande i svenska och engelska i tal och skrift
  • Har erfarenhet av samt intresse för systemimplementation och processförbättring
  • Starkt analytiskt tänkesätt och ett praktiskt förhållningssätt till utmaningar
  • Känsla för detaljer och grundlighet - som alltid i ekonomiarbete
  • Tydlig och effektiv kommunikationsförmåga
  • Erfarenhet inom producerande / industribolag anses vara mycket meriterande
  • Goda kunskaper i MS Office, främst Excel

Övrigt

Urval och intervjuer kommer att ske löpande. Tjänsten kan komma att bli tillsatt innan sista ansökningsdag 2022-04-30, ansök därför så snart som möjligt. I denna rekrytering samarbetar vi med Michael Page Finance & Accouting, ansökan sker via www.michaelpage.se. Vid frågor kontakta ansvarig rekryteringskonsult Daniel Gyllendahl på +46 73-074 86 26.

Michael Page är en av de globalt ledande aktörerna inom rekrytering av kvalificerade specialister och chefer för både permanenta, temporära och interima uppdrag. I över 45 år har vi hjälpt både kunder och kandidater att växa genom att erbjuda kvalitativa tjänster och har varit drivande i utvecklingen av standarden inom specialistrekrytering. Vi har nu 156 kontor i 36 länder runt om i världen.

Michael Page som är en del av PageGroup har byggt upp ett brett nätverk, både lokalt och internationellt, genom ständig kontakt med yrkesverksamma inom våra specialistområden. Dessa kontakter tillsammans med innovativa metoder för att hitta nya talanger utmärker oss från andra rekryteringsföretag. För att kunna garantera en effektiv rekryteringsprocess försöker vi alltid förstå våra kunders organisation, kultur och speciella behov samt ha djup kunskap om de aktuella förhållandena på arbetsmarknaden.

Karriärhjälpen

Här hittar du tips och artiklar som hjälper dig i yrkeslivet. Lär dig hur man skriver ett personligt brev, får sitt CV att sticka ut eller förhandlar lön.

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Här är 5 framgångstips – sammanfattat från 200 karriärböcker

Här är 5 framgångstips – sammanfattat från 200 karriärböcker

Niklas Alm har han sammanfattat några av de vanligast förekommande tipsen i böckerna som enligt många experter är nyckeln till framgång.

Egenskaperna som rankas högst när du söker jobb

Är du ansvarstagande, positiv och flexibel? Då är du en arbetsgivares dröm. Fackförbundet TCO har med hjälp av Statistiska Centralbyrån tagit reda på...

Glada medarbetare  lockar fler

Glada medarbetare lockar fler

När konkurrensen om talangerna hårdnar blir det viktigt för företag att vara tydliga med sitt varumärke. Nu satsar allt fler företag på employer branding.