Rekryteringstips

Så skriver du en bra jobbannons i åtta steg

Tycker du det verkar knepigt att skriva en bra platsannons? Ta det lugnt. Du är inte ensam. 
Nicolas Tidhammar, partner på kommunikationsbyrån Whydentify, tipsar om hur du går till väga.

1. Tydlig jobbtitel

Börja med en rak och tydlig jobbtitel, till exempel ”vd”, ”ekonomichef”, ”säljare”, eller ”städare”. Det gör det lättare att hitta din annons.
Ett par förklarande adjektiv kan också behövas. Antingen för att understryka en specifik egenskap, till exempel ”glad vd”, eller för att förklara rollen bättre. Till exempel är ”Projektledare” en roll som kan betyda lite vad som helst. Då är det bra att skriva ut vilken sorts projektledare det rör sig om, exempelvis ”projektledare inom IT”.
Undvik interna titlar. De kanske är självklara hos er, men ofta svåra för utomstående att förstå.

2. Underrubrik

Efter jobbtiteln bör du ha en underrubrik. Här gäller det att sälja befattningen med så få ord som möjligt. Fundera på vad som är mest viktigt och försök få med ungefär fem nyckelord.
Men undvik helst floskler som inte har någon större substans, som till exempel ”en dynamisk ledare med spring i benen”. Vad säger egentligen en sådan beskrivning? Då är det mycket bättre att framhäva något unikt, en viktig gemensam nämnare eller något företagskulturellt, till exempel ”ledare som gillar pingis” eller ”ledare med passion för mat”.

3. Beskriv erbjudandet

Nästa steg är att beskriva erbjudandet. Alltså – varför ska personen söka just det här jobbet? Vänta inte till slutet. Du har ytterst lite tid på dig att fånga kandidatens uppmärksamhet, och därför bör erbjudandet komma först. Tänk på platsannonsen som vilken annan annons som helst – du måste fånga läsarens intresse innan du går in på detaljer.
Undantaget är om du är en väldigt attraktiv och känd arbetsgivare som många vill jobba hos. Då kan du gå rakt på befattningsbeskrivningen.

4. Befattningsbeskrivning

Här beskriver du vad jobbet går ut på i praktiken. Återigen – var tydlig och relevant. Ta bort det som är självklart och lika hos de flesta arbetsgivare, och koncentrera dig på det som är beskriver det mest unika i rollen. Fundera på vad målgruppen vill veta och välj ut de arbetsuppgifter du tror kommer skapa respons. Använd ett språk som tilltalar målgruppen, och gör texten lätt att förstå.
Undvik interna begrepp som inte är självklara för människor utanför organisationen. Mottagaren vet inte hur ni är strukturerade och organiserade.

5. Beskriv arbetsgivaren

Många använder samma företags- eller organisationsbeskrivning i alla platsannonser. Men beskrivningen bör anpassas till tjänsten om annonsen ska bli riktigt effektiv.
Återigen – fundera på vad mottagaren vill veta. En ekonom är förmodligen mest intresserad av struktur, omsättning och ägande, medan en säljare vill veta mer om framtiden och vart organisationen är på väg. Om du inte har resurser att göra en ny företagsbeskrivning till varje roll kan du börja med att ta fram några varianter för den vanligaste typen av tjänster.

6. Kravspecifikationen

Platsannonser innehåller ofta en lång önskelista på hur den sökande ska vara som person. Men människor över lag har inte speciellt bra självinsikt, och personligheten tar du bäst reda på genom intervjuer och tester. För varje egenskap på listan riskerar du dessutom att människor sållar bort sig själva – trots att de kanske är högst lämpade för jobbet. Beskriv istället vilka situationer som kan uppstå i jobbet. Då kan kandidaterna själva avgöra om de tror de passar. Glöm inte heller de formella kraven, till exempel om det krävs det en viss utbildning eller licens för att klara jobbet.
Men fördumma inte människor. Om du söker chaufförer kan folk oftast räkna ut att de behöver körkort.

7. Kontaktdelen

Vill du verkligen ha de bästa får du anstränga dig lite. Därför bör du öppna upp för flera kontaktvägar som e-post, telefon, och var gärna tillgänglig i sociala kanaler. Många som har ett bra jobb idag vill gärna få en mer personlig kontakt och ställa frågor innan de bestämmer sig för att söka. Kräv inte att kandidater omedelbart ska registrera sig, skapa konton och fylla i långa formulär. Kommunikationen ska vara på deras villkor. Det är oftast du som är på jakt efter dem, inte tvärtom.

8. Längden

En hel platsannons bör normalt inte överstiga en A4-sida, förutsatt att du använder 12 punkters storlek i typsnittet Times. Det motsvarar cirka 4000 tecken, inklusive blanksteg. Så var lite hård mot dig själv. Annonsen är bara ett mellanled, en teaser som ska skapa nyfikenhet och locka människor att ta nästa steg. På hemsidan kan du lägga ut mer information. Eller så väljer du att sälja in jobbet när kandidaten tar kontakt – under förutsättning att du gjort det enkelt och öppnat upp för flera kontaktvägar.

Till sist…

Det finns inget facit för hur en platsannons ska utformas för att skapa maximal effekt. Men en sak är säker – ju mer standardmall du tänker desto mindre intressant blir annonsen. Därför är ovanstående bara generella tips och råd baserat på hur många platsannonser är formulerade idag.
Ska du göra en riktigt bra annons måste du sticka ut, och här kan mycket väl humor, fackspråk, visioner eller metaforer ha sin plats. Huvudsaken är att det finns en tydlig tanke bakom. En bra platsannons leder inte bara till att rätt kandidater söker tjänsten, utan stärker också ditt varumärke som arbetsgivare.