Auditions i arbetslivet blir allt populärare. Dessa framträdanden används inte bara vid rekryteringar utan även för att få fram idéer i företagen. Lär dig att briljera för juryn.
– Auditions är ett sätt för mig att fånga in starka idéer, men kanske ännu viktigare är att identifiera drivande personer i bolaget, säger Lars Kry, koncernchef för Proffice Norden.
Under tisdagen satt han i juryn på en intern audition där medarbetare fick möjligheten att presentera egna idéer om vad företaget borde satsa på. Tio minuter vardera fick de på sig.
– Tillsammans har de begärt flera miljoner för att kunna genomföra sina idéer, och det bara under förmiddagen. Men det gör inte så mycket. De flesta idéerna är riktigt bra och har potentialen att dra in hundratals miljoner.
Även flera andra företag tillämpar auditions, mest i samband med rekryteringar. Clarion Hotel och teleoperatören Tre är två exempel.
Audition den här dagen ger en känsla av "Draknästet". Men det inte är entreprenörer som presenterar sig, utan i stället 24 "intraprenörer", det vill säga anställda som har entreprenörens drivkraft.
– Skitkul, men det var nervöst innan, säger Parisa Atrchi, 29, efter att ha framfört sin idé om att använda CV-filmtrailers på jobbkandidater.