IT-branschen skriker efter kvinnor
Det råder brist på kvinnor inom IT-branschen. ”Det finns inga att anställa”, och ”ingen söker jobb hos oss” säger arbetsgivarna. Men det finns saker företag kan göra för att locka till sig kvinnlig kompetens.
I Sverige är bara 20 procent av de anställda inom IT-sektorn kvinnor, och de blir bara färre. Även på tekniska utbildningar sjunker antalet kvinnor kraftigt. I många länder i Asien och Mellanöstern däremot är de i majoritet.
”Att få fler flickor intresserade och fler kvinnor att välja en karriär inom IT-sektorn skulle gynna branschen, kvinnorna och ekonomin i Europa,” konstaterar EU:s i sin undersökning Women active in the ICT sector som släpptes i oktober förra året.
Enligt undersökningen är kulturella traditioner och stereotypa könsroller en bidragande orsak till att kvinnorna i IT-branschen är så få. Anna Ryde, Service Delivery Manager på Sentor, är undantaget som bekräftar regeln. Pappan lät henne bygga sin första dator redan som nioåring, medan klasskamraterna och deras föräldrar sa att teknik inte var något för tjejer.
- Det är viktigt att vi uppmuntrar flickors teknikintresse redan när de är små, konstaterar Anna Ryde.
EU-rapporten talar också om sociopsykologiska hinder. Själv har Anna Ryde känt av det som kallas för ”stereotyphot” - ångesten inför att fördomar om den egna gruppen ska bekräftas.
- Jag kan känna att jag måste prestera dubbelt så bra som killarna för att inte bli den ”dumma bruden”. Men då blir jag istället ”den duktiga flickan”, och det är inte heller bra. Sådant är det bra om arbetsgivarna känner till, säger hon.
Starkt mansdominerade miljöer är ett annat hinder, enligt undersökningen. Anna Ryde var första kvinnan på Sentor, och blev varnad för ”grabbig kultur” redan på anställningsintervjun.
- Jag var van, så det var inga problem. Men IT-branschen måste göra upp med grabbkulturen om de vill locka till sig kvinnorna, säger hon.
För Sentors del har kulturen förändrats i takt med att kvinnorna blivit fler.
- Faktum är att varje gång vi tar in någon som inte är som alla andra så förändras något. Folk verkar tänka mer på hur de beter sig mot varandra, och arbetsmiljön blir öppnare, trevligare och mer kreativ, säger Anna Ryde.