Så blir du en dröm för arbetsgivaren
Hur ser arbetsgivarnas drömmedarbetare ut? Här är de topp tio viktigaste kompetenserna du kan ha som anställd enligt en internationell undersökning.
Genom att titta på utvärderingar av medarbetare på företag runt om i världen har konsultföretaget Cubiks sett vilka tio kompetenser som smäller högst hos arbetsgivarna.
- Många är typiska chefsbeteenden, men de går att översätta till beteenden för medarbetare på andra nivåer också, förklarar Daniel Mannheimer, produktchef på Cubiks i Sverige.
-
Resultatorientering
Betyder att medarbetaren alltid visar engagemang och beslutsamhet när det gäller att uppnå mål och resultat, ständigt försöker överträffa förväntningarna, och fullföljer uppgifter till slutet. -
Proaktiv kommunikation
Delar öppet med sig av information, men kan också avgöra vad som är relevant för andra så det inte blir för mycket. Lyssnar aktivt till andras åsikter. Sammanfattar och ser till att alla förstår. -
Coacha och utveckla
Ger konstruktiv feedback på andras prestationer och hjälper dem att hitta utvecklingsområden. Är positiv och uppmuntrande. Visar en vilja att hjälpa andra utvecklas, men försöker inte tvinga någon. -
Teamarbete
Delar med sig av relevant information till gruppen. Arbetar för att få den att fungera och för att skapa ett positivt och vänskapligt klimat. Värdesätter och visar uppskattning för andras bidrag. -
Organisation och prioritering
Organiserar information och resurser på ett bra sätt, kan planera sitt arbete och är tidseffektiv. Prioriterar uppgifter utifrån hur viktiga och brådskande de är, och skaffar mer information vid behov. -
Kundfokus
Förstår och tillgodoser kundernas behov, både på kort och lång sikt, och överträffar deras förväntningar. Tar personligt ansvar för att kundärenden följs upp och försöker hela tiden förbättra kundservicen. -
Motivera andra
Sprider entusiasm, till exempel genom att vara positiv och bekräftande. Inspirerar andra att uppnå och överträffa målen och förstår vad som motiverar olika personer. Värdersätter och erkänner andras prestationer. -
Analys och problemlösning
Kan skilja på viktig information och oviktiga detaljer. Analyserar information på ett logiskt och systematiskt sätt. Förstår vad som orsakar ett problem, och kan föreslå och utvärdera flera olika lösningar. -
Integritet
Visar tydligt sin avsikt för andra och håller avtal. Har tydliga etiska och yrkesmässiga normer, utan att vara onödigt rigid. Behandlar andra respektfullt och ärligt. Säger ifrån om någon gör något uppenbart oetiskt. -
Leda och ge direktiv
Ger tydliga instruktioner och ser till att alla förstår. Kan anpassa sättet att instruera utifrån individen och situationen. Samordnar gruppens aktiviteter, sätter upp tydliga och mätbara mål och ser till att alla fokuserar på det som är viktigt.