Experten: ”Därför är du säljare – även om du inte jobbar med sälj”
Vem är egentligen en säljare? Enligt säljexperten Ulla-Lisa Thordén är svaret på den frågan ”alla”. Hon menar att vi måste bli bättre på att sälja in oss själva och vad vi kan – oavsett vad vi jobbar med.
Många förknippar sälj med något negativt och därför har säljyrket fått ett oförtjänt dåligt rykte. Det menar Ulla-Lisa Thordén, coach inom säljkommunikation och författare till boken ”Möt kunden öga mot öga”.
– Säljare har förknippats med att gå ut och kränga grejer till kunder och att vara duktig på att argumentera. Det är just det säljbegreppet som folk inte gillar eller vill känna igen sig i. De tänker att säljaren är den med makten som ska tvinga andra att köpa saker som de egentligen inte vill ha eller har råd med, säger Ulla-Lisa Thordén.
⇒LÄS MER: Experten: Så gör du en säljande spontanansökan
Men hon menar att sälj inte alls handlar om det. En säljares fokus idag ligger snarare på att ta reda på vad kunden behöver och att vidare möta de önskemålen. Ulla-Lisa Thordén jämför sälj med en tiokamp som innehåller flera olika grenar som alla är viktiga delar av helheten, där ett äkta intresse för kunden är nyckeln.
Däremot är det inte bara säljare som kan tänka i en säljarens banor. Enligt Ulla-Lisa Thordén är alla säljare, oavsett om du jobbar som advokat, tekniker, revisor eller rådgivare. Det du säljer in är helt enkelt dig själv och din kompetens.
– Du säljer så fort du går nedför korridoren på jobbet. Om du är glad och ler mot folk är du säljande. Om du alltid ser jättesur ut kommer du inte bli tillfrågad att få göra roliga saker. Och du måste också själv ta initiativet att gå och knacka på kollegans dörr och bjuda in om du vill göra något som du tycker är viktigt.
Ulla-Lisa Thordén menar att vi drar oss för att se oss själva som säljare eftersom vi inte riktigt vet hur vi säljer in oss. Vi måste helt enkelt bli bättre på att våga berätta mer om oss själva och vad vi är duktiga på eftersom konkurrensen idag är stor.
– Men alla måste kunna agera säljande idag för att bli valda. Alla möten innebär att andra kan bli intresserade av att jobba med dig. Konkurrensen är jättestor överallt och det betyder att du måste veta hur du ska göra dig synlig på ett bra sätt.