Pling! Mejlen är ännu ett stressmoment på jobbet. Metro tipsar om hur du får kontroll över din inkorg.
Det välbekanta plingandet som indikerar ny e-post har en förmåga att hacka upp arbetsdagen och hämma effektiviteten för många av oss.
Genom att ta kontroll över din e-post och skaffa dig ett smart system för just din inbox undviker du att göra mejlen till en ovälkommen tidstjuv.
– Intresset för att mejla effektivt har ökat på senare år och många känner ett behov av att skaffa sig ett system för hur de ska hantera sin mejl. I takt med att antalet mejl ökar för många riskerar en ineffektiv hantering av dem att sluka stora delar av arbetsdagen, säger Helén Vedle, som håller kurser i effektiv mejlhantering.
Att låta mejlen styra arbetsdagen är inte helt ovanligt och Helén Vedle menar att det kan leda till att vår effektivitetsnivå blir rejält nedsatt.
– Jag gjorde en stressmätning på 40 tjänstemän. En klar majoritet av dem läste sina mejl direkt när de kom till arbetsplatsen. Visserligen svarade de inte alltid genast på mejlen, men de blev ändå avbrutna av dem.
Många gånger hoppade tjänstemännen också över det som de höll på med och började jobba med sådant som mejlen gällde, även om det inte var viktigare, säger Helén Vedle.
– Jag har som regel att ha högst 20 osorterade mejl i min inkorg. Det gör att jag har överblick, slipper leta efter mejl och aldrig missar att svara när det kommer något viktigt.
– För mig fungerar systemet att sortera in mejlen i mappar bäst, men det finns inget system som är rätt eller fel. Det beror helt och hållet på vad man trivs med, säger Helén Vedle.