Foto: TT

Kan jag få sparken på grund av sjukskrivning?

Vad ska jag göra om jag fått sparken efter en sjukskrivning, och arbetsgivaren dessutom betalat ut för lite lön? Borde jag inte få ta semester när jag vill? Och kan jag få böter om jag inte dyker upp på jobbet? Metrojobbs arbetsrättsexpert Jessica Stålhammar svarar på läsarnas frågor.


Fråga: Jag är lastbilschaufför och blev sjukskriven i mitten av juli. Jag är fast anställd, men dagen innan läkarintyget gick ut sa cheferna att jag inte behöver komma tillbaka. Dessutom har jag fått för lite lön varje månad i fyra månader. När jag vägrat jobba över har de hotat med sparken, och jag har aldrig fått ersättning för obekväm arbetstid. Vad ska jag göra? Jag är tyvärr inte med i facket.
"Fredrik"

Svar: Det framgår inte av din fråga om du blivit uppsagd eller inte av din arbetsgivare. Om du blivit uppsagd, och uppsägningen inte är sakligt grundad, kan du ogiltigförklara den och/eller begära allmänt och ekonomiskt skadestånd för den skada som uppsägningen inneburit för dig. Sjukdom utgör normalt inte saklig grund för uppsägning.

Du kan vända dig till en advokatbyrå för att få hjälp från en arbetsrättsexpert där.

Vill du endast kräva ersättning för lön är det ganska enkelt att skicka in en ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogden, ansökningsblanketter hittar du på myndighetens hemsida.


Fråga: Jag jobbar åt ett företag där vi har problem med att ta semester över jul och nyår. För ett par år lovade chefen att fixa vikarier, men inget har hänt. Vi måste välja om vi vill vara lediga över jul eller nyår, vilket gör det svårt att resa bort. Borde jag inte få bestämma själv när jag ska ta ut min semester?
Anneli”

Svar: Rätten till semester, samt när och hur denna får eller skall tas ut, regleras i den svenska semesterlagen. Det är också vanligt med kompletterande eller ersättande regler i enskilda anställningsavtal, eller i kollektivavtal, om sådana gäller för arbetsplatsen.

Reglerna kring julplaneringen måste alltså ha stöd i lag, kollektivavtal eller avtal.

Enligt semesterlagen ska din arbetsgivare samråda med dig angående semestern, men om ni inte kan komma överens om hur ledigheten ska förläggas är det som huvudregel arbetsgivaren som har sista ordet.


Fråga: Om man inte dyker upp till sitt jobb, till exempel av personliga skäl, kan man då straffas i en rättsprocess och till exempel få böter?
Sara”

Svar: Om du inte har godtagbara skäl att utebli från arbetet kan arbetsgivaren göra löneavdrag då denne inte är skyldig att betala lön för tid du inte arbetar. Om du uteblir från arbetet i större omfattning riskerar du dessutom att mista din anställning. Någon ytterligare påföljd riskerar du normalt inte.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Fler artiklar inom På jobbet