Ekonom till internationell roll hos Henkell Freixenet AB

  • Klassar du dig själv som en "doer" och letar efter en utvecklande roll?
  • Jobba hos en ledande producentent av mousserande vin, stilla vin och sprit!

Om vår klient

Michael Page söker för kund räkning en ekonom med nordiskt ansvar. Vår kund är Henkell Freixenet AB, ett helägt dotterbolag till Henkell & Co. Sektkellerei KG - en av de ledande producenterna av mousserande vin, stilla vin och sprit i världen. Företaget är representerat av dotterbolag i 24 länder och det svenska dotterbolaget startade sin verksamhet i januari 2011. I din roll som ekonom kommer du arbeta nära en mer senior kollega men självständigt driva ditt arbete. Ditt kontaktnät kommer att vara stort då du i denna roll samarbetar med de nordiska landscheferna, koncerncontrollers och redovisningsansvariga på det tyska huvudkontoret samt med controllers i övriga europeiska dotterbolag. På det svenska kontoret sitter åtta kollegor som alla brinner för verksamhetens ständiga utveckling. Det här är en rekrytering där du kommer bli direkt anställd av Henkell Freixenet AB. I den här processen samarbetar Henkell Freixenet AB med Michael Page som därför hanterar alla ansökningar och frågor gällande tjänsten.

Arbetsbeskrivning

Som ekonom hos Henkel Freixenet AB arbetar du i en bred roll där du tar ett helhetsgrepp och ansvarar för hela flödet. Du kommer att ha ett nordiskt fokus men även samarbeta med europeiska systerbolag och huvudkontor. Vissa av dina sysslor kommer vara löpande och rutinbaserade men en stor del av ditt arbete kommer behöva anpassas utefter rådande omständigheter och det är viktigt att du därmed lockas av en flexibel och problemlösande miljö. Du kommer till exempel att arbeta med:

  • Moms & skatt
  • Myndighetsrapporter
  • Fakturahantering (fakturering, scanning, mm.)
  • Kundreskontra
  • Leverantörsreskontra
  • Vara behjälplig vid månads och årsbokslut
  • Agera kontaktperson mot bank
  • Budgetarbete
I rollen kommer vissa resor att förekomma och då du kommer vara nära stöd till senior ledning kommer du få en gedigen insyn i hur ett globalt FMCG bolag opererar.

Vem söer vi?

Har en ekonomisk universitetsexamen eller motsvarande och har 1-2 års erfarenhet från praktiskt ekonomiarbete. Då större delen av kommunikationen utanför det svenska kontoret sker på engelska är det ett krav att du är mycket trygg i det engelska språket i tal och skrift. För att hantera denna tjänst på ett fullgott sätt bör du även ha mycket goda kunskaper i Excel. Det är meriterande om du har erfarenhet från FMCG-marknaden och har du dessutom arbetat inom alkoholbranschen är du en extra intressant profil för oss. Goda kunskaper i SAP är ett krav. Som person är du resultatorienterad och strukturerad i ditt arbetssätt. Du har god förmåga att planera ditt arbete på det sätt att du har koll på olika deadlines och utrymme över för att ta dig an ad hoc-uppgifter. Då tjänsten är bred med flertalet parallella uppgifter och ansvarsområden är det viktigt att du är självgående, ansvarstagande och proaktiv i ditt arbetsätt. Då rollen har stora internationella kontaktytor är det viktigt att du är trygg i din kommunikation och trivs med att samarbeta med olika typer av människor på olika nivåer. Är du dessutom en positiv och social person tror vi du kommer trivas lite extra i denna tjänst. Låter denna beskrivning som du och lockas du av rollbeskrivningen? Kul! Sök då tjänsten genom att klicka på Ansök. Skicka in din ansökan omgående då vi går igenom urvalet löpande.

Övrigt

I denna roll får du chansen att jobba brett i ständig kontakt med senior ledning hos ett globalt företag. Du kommer få god insyn i hur en internationell verksamhet opererar samtidigt som du breddar din kompetens. Du jobbar på ett mindre kontor med sociala och drivna personer som gillar att engagera sina medarbetare med olika typer av events. Perfekt för dig som är i början av din karriär och är hungrig efter utveckling!