– Vem du är och vad du vill är viktigare än vad du har gjort, säger Camilla Henriksson, marknads- och kommunikationschef på H&M Home.
– Vem du är och vad du vill är viktigare än vad du har gjort, säger Camilla Henriksson, marknads- och kommunikationschef på H&M Home.
Foto: H&M Home/Unsplash

H&M Home-chefen: Det här tittar vi efter när vi rekryterar

Julhandeln har redan kommit igång med det kommer också goda möjligheter för den som vill jobba inom branschen. Camilla Henriksson, marknads- och kommunikationschef på H&M Home, avslöjar vilka egenskaper de söker hos kandidater och vad som väger tyngst i ett cv när de rekryterar säljare till sina butiker.

Att vara nyfiken, ha ett intresse för människor och motiveras av personliga möten är några viktiga egenskaper att ha om du vill jobba som säljare inom inredningsbranschen. Camilla Henriksson är marknads- och kommunikationschef på H&M Home och menar att de tittar efter personer som är bra på att sätta kunden i fokus när de rekryterar ny personal.

LÄS MER: Experten: Så ser ett grymt personligt brev ut

– Framförallt är det viktigt att man har en genuin passion för kundservice och ett stort intresse för inredning. Självklart är det också viktigt att man delar våra värderingar, där det handlar mycket om att trivas med att jobba i team, att kunna ge och ta feedback, att vara öppen för förändring och att hela tiden vilja förbättras, säger hon. 

Enligt Camilla Henriksson är det personliga brevet viktigt i en rekryteringsprocess. Där ska du lägga tid på att motivera varför du vill jobba på just det specifika företaget där du söker jobb. När du söker jobb inom säljbranschen är det viktigt att du visar att du är serviceinriktad.
– När det gäller cv är det viktigaste att det är tydligt och enkelt att få en överblick över vilken tidigare erfarenhet man har. Att försöka hålla sig till en sida är bra.

LÄS MER: Butikschefen Linda: Så får du in en fot i säljbranschen

När Camilla Henriksson och hennes kollegor läser cv:n menar hon att det är meriterande att ha jobbat inom försäljning tidigare, ännu bättre om du jobbat specifikt med inredning. Men erfarenhet är inte det som väger tyngst och om du saknar kompetens kan din personlighet ta dig långt.    
– Det viktigaste är dock inställning och passion för kundservice så har man jobbat inom ett annat serviceyrke, till exempel hotell eller restaurang, och samtidigt har ett stort inredningsintresse så har man också en mycket intressant profil.

Vilka är dina bästa tips för att få in en fot i inrednings- och säljbranschen?
– Var dig själv och framhäv dina intressen och din passion snarare än dina erfarenheter. Retailbranschen förändras och så gör även arbetsmarknaden. Vem du är och vad du vill är viktigare än vad du har gjort, säger Camilla Henriksson.

Söka jobb

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Söka jobb

Ta referenser på arbetsgivaren – så gör du!

Ta referenser på arbetsgivaren – så gör du!

Enligt Metrojobbs coach Magdalena Lundeén så gör alldeles för få arbetssökande en grundlig research av arbetsgivaren.

Glada medarbetare  lockar fler

Glada medarbetare lockar fler

När konkurrensen om talangerna hårdnar blir det viktigt för företag att vara tydliga med sitt varumärke. Nu satsar allt fler företag på employer branding.

Rekryteraren avslöjar: Det här får mig att vilja kalla dig till en jobbintervju

Rekryteraren avslöjar: Det här får mig att vilja kalla dig till en jobbintervju

Johanna Wadsten, rekryterare på Studentwork, avslöjar vad som imponerar på henne på jobbet.

Här finns jobben du kan få direkt

Här finns jobben du kan få direkt

Är gymnasiet äntligen avklarat? 13 års pluggande förbi? Alla längtar inte efter tjocka kompendier och tentaångest så fort studentmössan är kastad.

Fler artiklar inom Söka jobb